Emiatt nem lesz soha sikeres a marketinged!
Nemrégiben egy facebook poszttal találkoztam, ahol az volt a kérdés, hogy mi a marketing célja. Ez egy nagyon is fontos kérdés, és cégvezetőként ez az egyik legfontosabb, hogy tisztában légy vele. Kíváncsi voltam, megnéztem a
válaszokat. Nagyon érdekes volt, hogy mi minden merült fel:
– bevétel
– forgalom
– profit/nyereség
– ismertség
– vevők
– érdeklődők
A bevétel vagy forgalom növekedése és a vevők szerzése kiemelten többször szerepeltek a válaszok között. Bár ez nem tekinthető reprezentatív kutatásnak, mégis megérdemel néhány szót, hiszen a fenti listában jó néhány téves választ találhatunk.
Ez azért fontos, mert ha Te mint cégvezető abba a hibába esel, hogy téves elvárásokkal működtetsz egy területet, akkor biztos lehetsz benne, hogy pénzt dobsz ki az ablakon. Vegyük sorra ezeket az elvárásokat.
1. Bevétel vagy forgalom növekedése
Ha ezt várjuk el a marketingtől, akkor elég lenne meghirdetnünk valamit, beszedni a pénzt érte anélkül, hogy bármit adnánk cserébe.
ONLINE MARKETING ABC CÉGVEZETŐKNEK
99 felvetett kérdésre 99 részletes válasz az online marketingről cégvezetőknek. Ingyenes e-könyv.
Ez kamu, bűnözés. Nyilván nem erről van szó. Hiszen mi van a szolgáltatás minőségével? Ha nem elégedett a vásárló, akkor nem fog nálad több pénzt elkölteni. Ez le fogja csökkenteni a bevételedet. Vagy ha maga a termékre, szolgáltatásra nincs kereslet? Megváltozott a piac, a gazdaság? Hiába tolod a marketing kampányt, ha nem akar majd senki vásárolni.
És az értékesítőnek akkor mi a feladata, ha a marketing tűzi ki céljának a bevétel szerzését? De gyakorlatilag végig mehetnénk az összes funkción a cégedben, hiszen a marketing csak egy része a teljes üzleti ökoszisztémának.
A bevételre, forgalomra a cég egészének hatása van, különböző aspektusokból. Sőt! Ha van olyan alkalmazottad, akinek a tevékenységét nem tudod összefüggésbe hozni közvetve vagy közvetlenül a bevétel szerzésével, akkor az a
tevékenység nem szükségszerű a cégedben, és időszerű lehet átgondolni a céges
folyamataidat.
Ezek a példák akkor is igazak, ha egyedül Te vagy a cégedben. Ugyanis ebben az esetben minden funkciót Te látsz el. De ez nem jelenti azt, hogy a funkciók nem léteznek önállóan. Ne mosd össze őket!
Céged irányítójaként fontos látnod a különbséget, hogy melyik tevékenység mit állít elő. A marketing nagy mértékben befolyásolja a bevételedet, de nem várható el, hogy ez legyen a célja.
Ha webshop-ot működtetsz, mondhatnád, hogy az teljes mértékben marketing, és ott a cél, hogy minél több forgalmat generáljunk. Ez igaz, de a funkciókat itt sem jó keverni. Ugyanis itt a marketing, az értékesítés és az ügyfélszolgálat, illetve néhány pénzügyi funkció is egy térben működnek. Ha nem látod pontosan, hogy a webshopod melyik része micsoda, hogy melyik kép, melyik szöveg, melyik oldal, melyik link, stb. milyen funkció alá tartoznak, akkor a webshopod biztosan nem hozza ki magából a maximumot. Ne keverd hát a funkciókat!
2. Profitot vársz el a marketingtől?
A profit és a nyereség szintén nem kizárólag a marketing “dolga”. Mi van az árstratégiával, a költségoptimalizálással, a szervezeti hatékonysággal, személyzetfejlesztéssel, hogy csak egy-két tényezőt említsünk.
Itt is hangsúlyozom, hogy a profithoz is hozzájárul a marketing. Hiszen a marketingnek szerepe van az árstratégiában, és a marketing költségei is hatással vannak a profitra. De a profitot célnak megjelölni a marketing tevékenységeink számára, félre viszi az egész céget. A profitért nem más, mint a cégvezető a felelős, hiszen ő irányítja az összes funkciót összehangolva annyira, hogy a gépezet profitot termeljen. Ismét, itt is, akárhány fős a vállalkozásod, ez akkor is igaz marad.
3. Ismertség szerzése – közel járunk már?
Ez megint becsapós, hiszen a facebook követők gyűjtése, nézettség generálása marketing tevékenységnek tűnik. Költhetünk pénzt arra, hogy sok látogatónk legyen a weboldalon, vagy a youtube videóink nézettsége felszökjön. Ezektől a kampányoktól, és a bele fektetett pénztől azonban ne várjuk, hogy rögtön bevételt is hoznak, hiszen attól még nem keletkezik bevétel, hogy nyom egy like-ot valaki.
Tehát ha az a cél, hogy ismert legyél, és szeretnél ebbe erőforrást tenni, akkor tudd, hogy mibe fektetsz, és követeld meg annak az eredményét, azaz a látogatók számát, a követők számát, like-ok számát, stb. De ne légy csalódott, ha a bevételed a látogatók megnövekedett száma ellenére nem nőtt. Miért? Mert ebben az esetben a hibát nem az ismertséged célzó kampányban kell keresned, hanem az azt követő folyamataidban: mi történik a weboldalon? mi történik a betelefonálókkal, vagy e-mailben jelentkezőkkel pontosan? Hol akadnak el a vásárláshoz vezető úton?
Bogozd ki azt, és javíts azon. De ne keverd a funkciókat!
4. Vevők szerzése – erről van szó?
Na ez már közel áll az igazsághoz, és az online weboldalak, webshopok világában lehetnek olyan marketing kampányok, ahol cél lehet a vásárlók generálása. Ugyanakkor van itt is egy buktató. Sok olyan vállalkozó keres fel bennünket, akik a szolgáltatásuk szerelmesei, és arra vágynak, hogy csak jöjjenek a fizető ügyfelek, akiket kiszolgálhatnak. Nem akarnak azzal foglalkozni, hogy el is adják a szolgáltatást.
Az, hogy a marketing képes-e ellátni az értékesítés/eladás funkcióját, függ néhány tényezőtől. Ugyanis nem minden terméket lehet eladni egy gombnyomásra, mint egy ruhát, csokit, kanapét vagy macskaeledelt.
Nem minden szolgáltatás ‘polcról levehető’ úgy, hogy azzal kapcsolatban a vevő rögtön döntésre tudjon jutni, csupán az online szövegeket olvasva.
Pl. egy könyvelői vagy jogi szolgáltatást nem fogsz online megvásárolni. Ha úgy adsz ki árajánlatot, hogy előtte át kell beszélj számos részletet a potenciális ügyfeleddel, akkor a weboldalad nem tud közvetlenül eladni.
Ha cipőt, élelmiszert vagy olyan szolgáltatást árulsz, ami tisztán értelmezhető, azonnal döntést lehet hozni róla, akkor a weboldaladon a marketing és az értékesítés együtt hozza létre a vásárlót. De ebben az esetben is érdemes jól átlátnod, hogy melyik melyik. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy mihez nyúlsz hozzá, ha javítani kell az eredményeken.
És ezzel megérkeztünk a valódi válaszunkhoz.
Ugyanis a marketing elsődleges célja nem más, mint felkelteni az érdeklődést egy termék vagy szolgáltatás iránt. Ebbe beletartozik a csomagolás, az ár-kampányok, a design, a felmérések, a konkurencia és piac figyelése és még sok minden más is.
A marketing tehát érdeklődőket generál. Ne mosd össze más funkciókkal.
Ha bevétel kell?
– mérd fel a piacod, hogy tudd, mire van igény. Ez vezetőként a feladatod.
– tedd azt ismertté. Ez a PR feladata.
– érd el, hogy érdeklődjenek iránta. Ez a marketing feladata.
– add el. Ez az értékesítés dolga.
Ha profitot szeretnél?
– szerezz jó sok bevételt (lásd fent)
– szabj olyan árat, amit kifizetnek, de ami a kiadásaid felett nyereséget biztosít
– optimalizáld a költségeidet
– optimalizáld a folyamataidat
– javíts a minőségen
– …
És persze használj kiváló marketinget. De semmiképp ne mosd össze a funkciókat! Ha így teszel, sikeres lesz a vállalkozásod, és bármire is költesz, pontosan tudni fogod, mit várhatsz érte cserébe. Így nem dobsz ki egy fillért sem az ablakon!
Sok sikert
Ezeket olvastad már?
- Minden cikk
- Black Friday
- Blogolás
- Google algoritmus
- Keresőoptimalizálás
- Marketing
- Online marketing
- Stratégia
- Uncategorized
- Weboldal készítés
- WordPress
Black Friday – Így használd ki hatékonyan a marketingedben A Black Friday nem csak egy átlagos leárazási nap – ez…
Tarts lépést a marketinggel: Így hozhatsz ki többet a vállalkozásodból! A világ változik, a marketing is! Emlékszel, amikor a marketing…
Hogyan használd a marketingedben a ChatGPT-t? A mesterséges intelligencia (AI) gyors fejlődése az elmúlt években számos iparágban átalakította a működést,…